Gondolatok a biztonsági övről

VEZETÉSTECHNIKA

GONDOLATOK A BIZTONSÁGI ÖVRŐL

(…és ha igen, akkor miért nem?)

Berzenkedünk, kibúvókat keresünk. Se szeri, se száma azoknak a történeteknek, azoknak a szerencsés kimenetelű baleseteknek, amelyekben „azért menekültek meg” az eseményben résztvevők, mert nem csatolták be a biztonsági övet. Nem vonjuk kétségbe ezeknek a legendáknak a valódiságát, de bizonyításuk általában megreked azon a szinten, hogy: ettől, vagy attól hallottuk.

Ezekkel ellentétben bizonyítható eseményekkel tudjuk alátámasztani a biztonsági öv használatának fontosságát. A rendőrség szakemberei a közlekedési balesetek helyszínelésekor jegyzőkönyvekben rögzítik a megállapításaikat és azok elemzésével következtetnek a sérülések mértékének lehetséges eredetére, így arra is, hogy becsatolt biztonsági övvel, vagy anélkül utaztak a balesetet szenvedett járműben.

Régen történt, de talán sokan emlékeznek még az 1992. július végén, illetve augusztus elején történt két emlékezetes balesetre. A személygépkocsiban ülőket a becsatolt biztonsági öv mentette meg.

Az egyik baleset az M3-as autópályán történt. Egy tehergépkocsi egy személygépkocsi elé hajtva annak vezetőjét hirtelen kormánymozdulatra kényszerítette. A személygépkocsi felborult, majd kb. 120 m-en át csúszott és pörgött a tetején, Az autóban ülők közül senki sem sérült meg, mert becsatolták a biztonsági övet.

A másik baleset az M7-es autópályán okozott nehéz pillanatokat egy személygépkocsiban utazóknak. Ennek a járműnek hátulról szaladt bele egy másik. A meglökött személygépkocsi átrepült a szembejövők oldalára, ahol többször megpördült és végül a tetején állt meg. A gépkocsiban ülők közül csak egy személy sérült meg könnyebben, mert becsatolt biztonsági övvel közlekedtek.    

A balesetek során a személyi sérülés mértékét döntően befolyásolja a biztonsági öv használata.

Sok járművezető úgy gondolja, hogy ez az eszköz csak dísze az autójának. Különösen amiatt bosszantó és elgondolkodtató ez a felelőtlenség, hogy ezek a járművezetők nem törődnek a hozzátartozóik biztonságával sem. Rossz példát mutatnak azzal, hogy elindulás előtt nem csatolják be a biztonsági övet. Sajnos ők a fizika törvényeivel sincsenek tisztában. Azok objektívek, azokat nem áll módunkban megváltoztatni. 

Nos, ezek a járművezetők azt mondják, hogy: „a városban minek csatoljam be magam, úgyis lassan haladok, 30-50 km/óra sebességgel. Ha összeütközöm, nem sérülhetek meg súlyosan, mert kitámasztom magam”. Ezekre a magabiztos kijelentésekre csak ámulni lehet.

Soha, még városi közlekedésben sem feledkezhetünk meg a biztonsági öv használatáról, ugyanis döbbenetes, hogy mi történik már 30 km/óra ütközési sebesség esetén is. Csapódjon egy oszlopnak egy autó és kb. 10 cm-es úton álljon meg (vagyis az ütközés során a deformáció legyen 10 cm). A megálláshoz ebben az esetben átlagosan 350 m/secnégyzet lassulás hatott az autóra, illetve az autóban ülőkre. Ez a nehézségi gyorsulás 35-szöröse.

Ezek után egyszerűen kiszámítható, hogy pl. egy 70 kg-os járművezetőt, vagy utast mekkora tehetetlenségi erő repít előre? Pontosan a saját súlynak a 35-szöröse, azaz 35 x 70 = 2450 kg = 2,45 tonna.

Nem kell nagy fantázia annak elképzelésére, hogy a biztonsági öv használata nélkül ilyenkor mi történik? A balesetet biztosan nem lehet megúszni - jobb esetben sem – súlyos sérülés nélkül, pedig csak 30 km/óra volt az ütközési sebesség.

Nézzünk egy példát nagyobb ütközési sebességgel és nagyobb ütközési deformációval!

Haladjon a gépkocsi 72 km/óra sebességgel, majd egy fának ütközve 0,5 m hosszú úton álljon meg. Ebben az esetben a vezetőnek, vagy az utasnak a súlyereje 40-szeresével kellene megkapaszkodnia, hogy a gépkocsiban ne változtassa meg a helyét. Ez egy 80 kg-os utas esetén 80 x 40 = 3200 kp, vagyis 3,2 tonna.

Könnyen belátható, hogy ekkora erőt nemhogy egy átlagember, de még egy súlyemelő, egy birkózó, vagy egy testépítő sem tud teljesíteni.

A példák után tekintsük át, hogy miért fontos a biztonsági öv használata?

Ütközéskor a test mozgási energiája emésztődik fel. Eközben az autót és a benne ülőket rendkívül nagy erőhatás éri, amely egyenesen arányos a test tömegével, az ütközéskor fellépő gyorsulással (lassulással) négyzetesen a sebességgel és fordítottan arányos az ütközéskor megtett úttal.

A biztonsági öv oly módon véd a sérüléstől, hogy az ütközéskor fellépő nagy erő ellenében maradandóan megnyúlik, miközben energiaelnyelő elmozdulást „engedélyez” a használójának.

Baleset után éppen ezért a biztonsági övet ki kell cserélni, mert az öv elvesztette a nyúlási képességét, merevvé vélt, így egy következő baleset során nem lenne alkalmas a járművezető, illetve az utas védelmére.

 

Nagyon lényeges, hogy a biztonsági övet helyesen használják. A fix öv csak akkor véd meg, ha az nyugalmi helyzetben a testre simul. Ellenkező esetben súlyos sérüléseket is okozhat, ezért a használója testétől csak kb. 3-4 cm-re legyen elhúzható.

De mind a fix, mind az automata biztonsági öv csak akkor óv meg, ha a testen elegendően nagy a felfekvési felülete, ne legyen megcsavarodva.

Nem hagyhatjuk szó nélkül a „féltő, óvó, szerető szülőket és nagyszülőket”, akik a gépkocsiban elöl, vagy hátul ülve a gyermeküket, illetve az unokájukat az ölükbe veszik. Már ez is megbocsáthatatlan felelőtlenség, hiszen egy hirtelen fékezéskor vagy ütközéskor a „szeretett” gyermeket a műszerfalhoz, illetve az első üléstámlához nyomhatják. Az előző példánál maradva 30 km/óra ütközési sebességnél 2,45 tonna tehetetlenségi erővel.

Az „ötletes és lelkiismeretes felnőttek” tovább fokozhatják a meggondolatlanságot azzal, hogy a gyermeken és magukon keresztül csatolják be a biztonsági övet. Az eredmény így sem „rosszabb”, mint a korábban leírtak esetében (sőt!). Nem nehéz elképzelni, hogy egy előre nem látható baleset után mi történik, a gyermeket egyszerűen több tonna ütközési erővel összenyomják.

Ezek a felnőttek jó ha tudják, hogy amennyiben az ütközési sebesség 30 km/óra, akkor a becsapódás olyan, mintha az első emeletről, ha 50 km/óra, akkor olyan, mintha a harmadik emeletről, ha 100 km/óra, akkor pedig olyan, mintha a tizenkettedik emeletről vágódtunk volna a földre.

Az egyetlen és legjobb megoldás, ha a gyermek a hátsó ülésen a szakszerűen felszerelt és megerősített biztonsági gyermekülésben becsatolva utazik, vagy ha elegendően magas, akkor őt az autóba szerelt biztonsági övvel rögzítik.

A biztonsági gyermekülés nem olcsó, de az ára nem mérhető össze egy gyermek életével.

Az alábbi táblázatban olvashatják, hogy az ütközés során egy gyermek rögzítés nélkül mekkora erővel csapódhat a gépkocsi szélvédőjének.

A légzsákkal felszerelt gépkocsik vezető melletti (első utas oldali) ülésére a gyermekek biztonsági ülését tilos felszerelni (Csak abban az esetben lehet, ha a vezető melletti ülés légzsákjának működését megszüntetik!)! Erre az autóban felragasztott matrica is figyelmeztet.

Sokan úgy gondolják, hogya légzsákkal felszerelt gépkocsikban nem kell becsatolni a biztonsági övet.

Ez egy óriási tévedés és tájékozatlanság, ugyanis a két passzív biztonsági eszköz egymással összehangolva védi meg az autóban ülőket.

Ütközéskor a légzsák néhány század másodperc alatt fújódik fel. Ha a biztonsági övet nem csatolták be, akkor ebbe a kőkemény zsáknak csapódik a járművezető, vagy az utas és súlyos sérüléseket szenvedhet. Ez olyan, mintha valaki az ütközési sebességgel egy falnak ütközne.

A légzsák a felfújódást követően a közepén lévő kis lyukon keresztül kezd leereszteni. Amennyiben a biztonsági övet becsatolták, akkor az maradandóan megnyúlva elnyeli a mozgási energia egy részét és a használója már egy puhuló légzsákba csapódik.

A fővárosban közlekedve nemrég megfigyeltük, hogy hányan használják a biztonsági övet.

Meghökkentők a számok, ugyanis 1000 megfigyelt autóban (és csak a járművezetőt figyeltük!) 524-en biztonsági öv nélkül utaztak. Ez a szám kb. 10 évvel ezelőtt 531 volt.

A helyzet nem sokat változott, pedig azóta szigorítottak a büntetési tarifán is, azt lényegesen megemelték.

Véleményünk szerint fokozottabb ellenőrzésre, a szabályok következetesebb betartására lenne szükség, mert csak akkor lenne kevesebb súlyos és kevesebb könnyű sérült, több ember maradna sértetlen egy baleset esetén.

Azt tanácsoljuk, hogy minden járművel közlekedő szívlelje meg a leírtakat. Senkinek se a büntetés veszélye változtassa meg a biztonsági öv használatával kapcsolatos eddigi negatív hozzáállását, ugyanis 60-70 km/óra ütközési sebesség esetén a biztonsági öv teljes védelmet nyújt, 100 km/óra sebességig az életben maradásnak ige nagy a valószínűsége, 100 km/óra felett pedig a biztonsági öv helyes használata az egyetlen esély az életben maradásra, de nem kizárt, hogy a halálos baleset övvel is bekövetkezik. Biztonsági öv nélkül viszont már 30 km/óra ütközési sebességnél is halálos sérülést szenvedhetünk. 

A légzsák és a biztonsági öv együttes használatával a sérülések mértéke tovább csökkenhet.  



(Forrás: http://fovinform.hu/vezetes/biztonsagiov.php)